Του Γιάννη Καραμήτσιου, προέδρου του σωματείου «Θεσσαλονίκη 21ος αιώνας»
Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας πάσχει, σε αρκετούς τομείς, από υπανάπτυξη σε σχέση με τις υπόλοιπες 12 περιφέρειες της χώρας. Οι κάτοικοί της έχουν το χαμηλότερο προσδόκιμο ζωής. Κατέχουν την τέταρτη χειρότερη θέση σε κίνδυνο φτώχειας. Βρίσκονται κάτω από τη μέση σε κατά κεφαλήν ΑΕΠ. Είναι αντι-προτελευταίοι στη συμβολή των επενδύσεων στον ετήσιο ρυθμό μεγέθυνσης του εθνικού ΑΕΠ. Βρίσκονται κάπου στη μέση σε αριθμό τραπεζικών λογαριασμών ή επιχειρηματικών δανείων ανά κάτοικο. Η λίστα είναι μακριά. Από την άλλη, η Κεντρική Μακεδονία συνιστά -μετά την Αττική- την ισχυρότερη περιφέρεια τής χώρας σε πληθυσμό, οικονομία, ανταγωνιστικότητα, επιστημονικό προσωπικό και πολλούς ακόμα σημαντικούς τομείς. Είναι επίσης σχετικά νέα.
Θα παραθέσουμε έξι βασικούς άξονες για να κλείσει η διαφορά από τις άλλες ελληνικές και ευρωπαϊκές, περιοχές, και να επέλθει ένα αναπτυξιακό άλμα.
Πρώτη προτεραιότητα συνιστά η μεγέθυνση του λιμανιού τής Θεσσαλονίκης και η σύνδεσή του με το βαλκανικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Αυτό είναι κάτι ρεαλιστικό και τρέχει ήδη μέσω της επέκτασης του έκτου προβλήτα, αν και με καθυστερήσεις.
Δεύτερη προτεραιότητα αποτελεί η επένδυση στη Σίνδο και στο Καλοχώρι, τις δύο βιομηχανικές περιοχές, που προσφέρουν μεγάλες προοπτικές για ανάπτυξη και προσέλκυση κεφαλαίων.
Τρίτη προτεραιότητα συνιστά η ανάπλαση όλου του παραλιακού μετώπου από το Καλοχώρι μέχρι το Αγγελοχώρι, κάτι το οποίο ήδη βρίσκεται σε σχεδιασμό αλλά προχωρά με ρυθμούς χελώνας. Ένα τέτοιο έργο θα φέρει νέους κατοίκους, πιο εύπορους τουρίστες και επίσης επιχειρήσεις.
Ως τέταρτη προτεραιότητα θα τονίζαμε την ανάπτυξη, σε όλους τους νομούς της περιφέρειας, δικτύων παραγωγής, διανομής και αποθήκευσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, και ιδιαίτερα τής ηλιακής.
Πέμπτη προτεραιότητα είναι βέβαια η εξέλιξη πολυεπίπεδου τουρισμού και όχι μόνο για τη Χαλκιδική. Μιλάμε για πολιτιστικό, ιστορικό οικολογικό και θρησκευτικό τουρισμό, όπως και «ασημένιο» τουρισμό για ηλικιωμένους που αφήνουν και περισσότερο χρήμα.
Έκτη προτεραιότητα, αλλά όχι λιγότερο σημαντική, αποτελεί η ποιοτική αναβάθμιση τής Θεσσαλονίκης που θα προσελκύσει ανώτερα κεφάλαια και κόσμο. Αυτή θα αρχίσει φυσικά με το μετρό και θα συνεχιστεί με δεκάδες άλλα προγράμματα, όπως η ανάπλαση τής ΔΕΘ, το flyover, η διαπλάτυνση τής παλιάς παραλίας, η ανάπλαση τής Αριστοτέλους, το μουσείο Ολοκαυτώματος και η πλατεία Ελευθερίας.
Όλα αυτά μπορούν να υλοποιηθούν με επενδύσεις δισεκατομμυρίων ευρώ, τα οποία όμως δεν είναι πολλά και γίνονται ακόμα πιο προσβάσιμα αν σπάσουν ανά έτος μέσα σε ορίζοντα δεκαετίας. Για αυτόν τον σκοπό διατίθενται ισχυρά πακέτα τής ΕΕ αλλά και κεφάλαια από τη διεθνή αγορά. Θα χρειαστεί οργανωμένο σχέδιο (δεν υπάρχει ακόμη), όπως και ισχυρό τοπικό πολιτικό δυναμικό, το οποίο όμως στην εποχή μας είναι δυστυχώς πιο αδύναμο από ποτέ.